UZYSKANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Złożenie wniosku odbywa się:
– w Biurze Obsługi Interesanta Wydziału Świadczeń Rodzinnych, ul. Długa 13, 65-401 Zielona Góra,
tel. 68 452 98 82, 68 451 01 61, 68 452 98 80, e-mail: swiadczeniarodzinne@um.zielona-gora.pl
– za pośrednictwem poczty.
WYMAGANE DOKUMENTY:
– wypełniony wniosek o dodatek mieszkaniowy wg obowiązującego wzoru
Wzór wniosku dostępny w:
- w Biurze Obsługi Interesanta Wydziału Świadczeń Rodzinnych przy ul. Długa 13,
- w Biurze Obsługi Interesanta przy ul. Podgórna 22 – stanowisko informacji ogólnej oraz
- w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale: Co i jak załatwić w Urzędzie? Świadczenia rodzinne,
– deklaracja o wysokości dochodów za 3 ostatnie pełne miesiące wg obowiązującego wzoru,
dostępna: - w Biurze Obsługi Interesanta Wydziału Świadczeń Rodzinnych przy ul. Długa 13,
- w Biurze Obsługi Interesanta przy ul. Podgórna 22 – stanowisko informacji ogólnej oraz
- w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale: Co i jak załatwić w Urzędzie? Świadczenia rodzinne,
– dokument potwierdzający wysokość wydatków poniesionych na mieszkanie – wydruk opłat
z wymienieniem rodzaju wydatków za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku,
– dodatkowo można skorzystać z ustalonych wzorów: - wzoru zaświadczenia o dochodach w celu uzyskania dodatku mieszkaniowego (dochód netto),
- wzorów oświadczeń dołączonych do karty usługi publicznej: oświadczenie nr 1 i oświadczenie nr 2,
więcej w dodatkowych informacjach, - jeżeli o dodatek ubiega się osoba niepełnosprawna: orzeczenie o niepełnosprawności i dokument
potwierdzający konieczność poruszania się na wózku inwalidzkim lub orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o niepełnosprawności o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, - karta pobytu i decyzja o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub inny dokument uprawniający cudzoziemca na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który uprawnia do wykonywania pracy (kopia),
- w przypadku zajmowania lokalu na podstawie umowy cywilnoprawnej dokument potwierdzający
zawarcie umowy z podaniem okresu na który zawarta jest umowa, - dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość osoby składającej wniosek, prosimy również o podanie kontaktowego numeru telefonu,
- w przypadku doręczania kserokopii dokumentów należy dołączyć oryginał tych dokumentów do wglądu (nie dotyczy załączników do niniejszej procedury).
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
– do 30 dni zgodnie z prawem, jeżeli złożono kompletne dokumenty, w przypadku skierowania
wnioskodawcy na wywiad środowiskowy, termin wydania decyzji może ulec przedłużeniu. O tym fakcie, wnioskodawca zostanie powiadomiony odrębnym postanowieniem ze wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
– dokument: decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego lub odmowa jego przyznania,
– odbiór decyzji: doręczenie za pośrednictwem poczty (za potwierdzeniem odbioru), możliwy jest odbiór osobisty po wcześniejszym zgłoszeniu,
– wypłata dodatku mieszkaniowego zgodnie z przepisami odbywa się do 10 każdego miesiąca z góry, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny,
– jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energie cieplna do celów
ogrzewania, w instalację ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem mieszkalnym, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego, w tym samym terminie wypłaca się ryczałt,
UZYSKANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
możliwe jest przekazanie ryczałtu na zakup opału na konto zarządcy budynku lub na wskazane konto
osobiste wnioskodawcy,
– w celu obliczenia wysokości ryczałtu stosuje się średnia cenę 1 kWh energii elektrycznej, ogłoszonej za podstawie art. 23 ust. 2 pkt 18 lit d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne powiększoną o podatek od towarów i usług.
OPŁATY
– brak opłat
TRYB ODWOŁAWCZY
– odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zielona Góra do Samorządowego
Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze (ul. Aleja Niepodległości 7, 65-048 Zielona Góra),
– termin odwołania: w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
– koszty odwołania: brak
DODATKOWE INFORMACJE
– Wniosek o dodatek mieszkaniowy składa osoba uprawniona do dodatku (osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika albo drogą pocztową), osoba działająca w imieniu wnioskodawcy ma obowiązek przedłożenia oryginału lub urzędowo potwierdzonej kopii pełnomocnictwa wraz z dowodem wniesienia należnej opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa w wysokości 17 zł (zwolnieni są: małżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo).
– Wnioskodawca może być wytypowany do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego i złożenia
szczegółowego oświadczenia majątkowego.
– Dokumenty, na podstawie których zostały zadeklarowane dochody za 3 ostatnie pełne miesiące, należy załączyć do składanego wniosku. Dokumentami tymi mogą być: - oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia z zaznaczeniem, że odjęte zostały
koszty uzyskania, składki na ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne, rentowe i chorobowe, zaliczka na
podatek dochodowy. Można skorzystać z ustalonego wzoru zaświadczenia o dochodach w celu
uzyskania dodatku mieszkaniowego dostępnego w Biurze Obsługi Interesanta Wydziału Świadczeń
Rodzinnych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale: Co i jak załatwić w Urzędzie? Świadczenia rodzinne. - decyzje ZUS (KRUS) i trzy ostatnie odcinki renty lub emerytury (w przypadku braku – oświadczenie
o wysokości emerytury, renty netto po opodatkowaniu), - oświadczenia wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego o uzyskanych dochodach innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach
określonych w art. 27, art. 30b, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody niepodlegające opodatkowaniu) – można skorzystać z ustalonego wzoru oświadczenia dołączonego do karty usługi publicznej – oświadczenie nr 2, - zaświadczenie o wysokości zasiłku dla bezrobotnych lub utracie prawa do zasiłku z Powiatowego
Urzędu Pracy, - orzeczenie sądu zasadzające alimenty (podlegające wykonaniu) lub odpis protokołu posiedzenia
zawierającego treść ugody sądowej lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem lub innego tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd zobowiązujących do alimentów, - decyzja o przyznaniu świadczeń alimentacyjnych tylko w przypadku pobierania świadczeń poza
Zieloną Górą, - przekazy pocztowe, wyciągi z konta bankowego lub oświadczenia o wysokości otrzymanych
alimentów (w przypadku otrzymania alimentów w innej kwocie niż zostały zasadzone), - zaświadczenie z uczelni o kontynuowaniu nauki w szkole wyższej i o wysokości pobieranego
stypendium z uczelni, - zaświadczenie ze szkoły średniej o wysokości pobieranego świadczenia z tytułu odbywania praktyk
zawodowych (branżowych), - oświadczenie o braku dochodów u pełnoletniego członka gospodarstwa domowego złożone osobiście przed urzędnikiem – można skorzystać z ustalonego wzoru oświadczenia dołączonego do karty usługi publicznej – oświadczenia nr 1,
- przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie
rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzez osoby spoza rodziny.
– Aby uzyskać dodatek mieszkaniowy trzeba spełnić równocześnie następujące warunki: - posiadać tytuł prawny do zajmowanego lokalu;
UZYSKANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO - spełniać normy powierzchni użytkowej:
powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej
powierzchni użytkowej o więcej niż 30 % albo 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %. Oznacza to, że odpowiednio do liczby osób w rodzinie (gospodarstwie domowym) powierzchnia lokalu nie może być większa od:

- spełniać kryteria dochodowe.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczy w gospodarstwie: 1) jednoosobowym – 40%, 2) wieloosobowym – 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Przy wydawaniu decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego uwzględnia się kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowe, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1988 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę. Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego, jeżeli kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu wydania decyzji.
– Ochrona danych osobowych: administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku
z uzyskaniem dodatku mieszkaniowego jest Prezydent Miasta Zielona Góra; przetwarzane danych jest niezbędne w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Ma Pan/Pani prawo do: wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, usunięcia, przenoszenia danych, dostępu do ich treści oraz żądania sprostowania lub ograniczenia ich przetwarzania; szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych osobowych w związku z uzyskaniem dodatku mieszkaniowego są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale: Co i jak załatwić w Urzędzie? Świadczenia rodzinne, gdzie jest dostępna klauzula informacyjna dotycząca szczegółowych informacji o przetwarzaniu danych osobowych w związku z uzyskaniem dodatku mieszkaniowego.
PODSTAWA PRAWNA
– ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz.1335),
– rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. z 2013 r. poz. 589),
– ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
– uchwała Rady Miasta Zielona Góra nr XLI.673.2021 z dnia 25 maja 2021 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego (Dz.Urz.Woj.Lubus. poz.1245 zmieniona rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Lubuskiego nr NK I.4131.96.2021.ABej z dnia 25.06.2021 r.).
Załączniki:
Druk_wniosku_o_wydanie_zaswiadczenia_o_pobieraniu_dodatku_mieszkaniowego__28US-20_29.doc
Wniosek_o_dodatek_mieszkaniowy_wraz_z_deklaracja_o_dochodach__28_US-_20_29.pdf
Zaswiadczenie_o_dochodach_w_celu_uzyskania_dodatku_mieszkaniowego__28US-20_29.doc
Oswiadczenie_nr_1__28_US-20_29.doc